Преузето са портала Србин Инфо, на којем је објављено 18. 9. 2024.
Аутор: Предраг Златановић
Кинески научници представили су возило на погон кухињском сољу, које користи натријум-јонске батерије. Брзим пуњењем које траје само 15 до 20 минута. Са ценом од 8000€.
Електрична возила су будућност транспорта, а Кина је управо направила велики корак напред у овој револуцији. Представљањем прве натријумjонске батерије засноване на кухињској соли, Кина је показала своју преданост иновацијама и одрживом развоју. Овај потез не само да обећава еколошки прихватљивију алтернативу литијумјонским батеријама, већ и потенцијално смањује трошкове производње, чинећи електрична возила приступачнијим широј популацији.
Ново електрично возило Seagull
Модел Seagull, који је већ привукао пажњу својом ценом од 8000€ и импресивним дометом од 225 км, представља први корак ка масовној производњи електричних возила која су доступна свима. Са брзим пуњењем које траје само 15 до 20 минута, Seagull не само да је економичан, већ и изузетно практичан за свакодневну употребу.
Цена производње ових натријум-јонских батерија, која је тренутно слична цени литијумских батерија, има потенцијал да се додатно смањи. Ово би могло довести до још нижих цена електричних возила у будућности, што би могло значајно убрзати глобални прелазак на зелену енергију.
Кина је већ поставила темеље за ову технолошку револуцију, са највећим постројењем натријум-јонских батерија на свету, које ће служити за складиштење вишкова електричне енергије из обновљивих извора. Ово је јасан сигнал да је Кина спремна да предводи свет у транзицији ка одрживијој будућности.
Са овим иновацијама, Кина не само да унапређује своју индустрију електричних возила, већ и поставља нове стандарде за глобалну аутомобилску индустрију. Seagull модел је само почетак – будућност је светла за електрична возила, а натријумјонске батерије би могле бити кључ за откључавање те будућности.
Научници из Кине направили су велики корак у области електричног транспорта, представљајући возило на погон кухињском сољу. Ова иновативна технологија има потенцијал да радикално промени начин на који посматрамо алтернативне изворе енергије и еколошки прихватљиве облике транспорта.
Како функционише возило на со?
Технологија која покреће ово возило заснива се на натријумјонским батеријама. За разлику од традиционалних литијум-јонских батерија, ове батерије користе натријум, елемент који је обилнији и јефтинији за производњу. Кључни елемент је натријум-хлорид, који се налази у обичној кухињској соли. Батерије складиште енергију тако што омогућавају натријумским јонима да пролазе кроз електроде, слично процесу у литијум-јонским батеријама, али уз мање трошкове и већу приступачност ресурса.
Једна од главних предности возила на погон сољу је еколошка прихватљивост. Производња натријум-јонских батерија има мањи утицај на животну средину јер натријум није ретка земља, као што је случај са литијумом. Такође, производни процес је мање енергетски интензиван, чиме се додатно смањују штетне емисије.
Једна од главних препрека масовној производњи електричних возила је цена батерија. Литијум је скуп и његова екстракција може бити штетна за животну средину. Са друге стране, натријум је далеко јефтинији и доступнији, што ову технологију чини економичнијом. Очекује се да ће возила на натријум-јонске батерије имати знатно ниже трошкове производње, чиме ће електрична возила постати приступачнија широј популацији.
Возило на погон сољу представља важан корак ка одрживој будућности. Са даљим истраживањима и развојем, натријум-јонске батерије могу постати практичнија и економичнија алтернатива литијум-јонским батеријама. Ова технологија има потенцијал да масовно смањи трошкове електричних возила и учини их доступнијим, што би могло револуционисати транспортну индустрију.
Litium-ion vs Sodium-ion шта је боље?
Натријум-јонске батерије имају многе предности у поређењу са литијумским батеријама. Оне су израђене од материјала који су обилно доступни и јефтинији, што смањује трошкове производње. Такође, нису запаљиве и могу се безбедно празнити до нуле, што олакшава њихов транспорт и складиштење. Осим тога, натријум-јонске батерије су показале одличне перформансе чак и у хладним временским условима, што их чини идеалним избором за различите климатске услове.
С обзиром на све већу потребу за одрживим и еколошким решењима, натријум-јонске батерије представљају значајан корак напред. Оне не само да нуде економичније решење за складиштење енергије, већ и доприносе смањењу зависности од метала као што су кобалт и никл, чија експлоатација може имати негативан утицај на околину.
Уз све ове предности, натријум-јонске батерије би могле убрзати транзицију ка електричним возилима, чинећи их доступнијим и прихватљивијим за ширу јавност. Ово је узбудљиво време за индустрију електричних возила, а натријум-јонске батерије су на челу те промене. Свет се креће ка чистијој и зеленијој будућности, а натријум-јонске батерије су један од кључних играча у тој револуцији.
Производња литијум-јонских батерија такође доприноси емисији стакленичких гасова, што може погоршати проблем климатских промена. Иако се очекује да ће декарбонизација електричне мреже смањити емисије у будућности, тренутно већина емисија производње батерија је концентрисана у неколико земаља, укључујући Кину, Индонезију и Аустралију.
Деградација животне средине
Експлоатација литијума, кључног елемента за производњу литијум-јонских батерија, значајно је порасла са растом потражње за електричним возилима, паметним телефонима и другим технолошким уређајима. Иако литијум-јонске батерије представљају револуцију у складиштењу енергије, њихова производња има озбиљне еколошке и социјалне последице које не можемо занемарити.
Експлоатација литијума, посебно у областима као што су Чиле, Аргентина и Боливија, доводи до озбиљне деградације животне средине. Процес вађења литијума укључује испаравање великих количина подземних вода како би се из соли добио литијум. Ово драстично смањује ниво подземних вода, што може довести до суше у тим регионима, угрожавајући биодиверзитет и локалне екосистеме.
За производњу једне тоне литијума потребно је изузетно много воде: процењује се да је потребно око 500000 литара воде по тони. У сушним подручјима, где се литијум највише експлоатише, ова пракса је посебно штетна, јер локално становништво и пољопривреда трпе последице недостатка воде. Ово такође може утицати на традиционалне заједнице које зависе од ограничених извора воде.
Загађење тла и воде
Процес вађења литијума често укључује употребу хемикалија које могу завршити у локалним изворима воде. Ово доводи до загађења подземних вода и водених токова, што може изазвати озбиљне здравствене проблеме за људе који живе у тим областима. Локални екосистеми такође могу бити трајно оштећени због уласка токсичних хемикалија у ланце исхране.
Карикирање концепта „зелене“ енергије
Иако се литијум-јонске батерије често представљају као „зелена“ технологија која смањује емисије угљен-диоксида кроз примену у електричним возилима, сам процес њихове производње је далеко од еколошки прихватљивог. Производња батерија емитује значајне количине угљен-диоксида, нарочито у раним фазама, укључујући рударење, транспорт и процес прераде сировина.
Има и других алтернатива – HHO (HYDROGEN ENERGY)
Поред технологије која користи натријум, односно кухињску со, HHO (Оксихидроген) представља још једну иновативну алтернативу за замену традиционалних фосилних горива. HHO гас се производи електролизом воде, раздвајајући молекуле воде на водоник и кисеоник, који потом сагоревају заједно како би произвели енергију. Овај процес је изузетно чист, јер једини нуспроизвод који настаје јесте водена пара, што га чини еколошки прихватљивом алтернативом гасу.
Главна предност HHO технологије лежи у њеној ефикасности и доступности. Вода као ресурс је обилна и јефтина, што ову технологију чини доступном широм света, док истовремено смањује зависност од фосилних горива. HHO системи могу се интегрисати у постојеће моторе, чиме би се смањила емисија угљен-диоксида и других штетних гасова. Иако је технологија још увек у развоју и потребна су додатна истраживања како би постала широко доступна, HHO има велики потенцијал као чиста и обновљива енергија.
Извор: СРБИН.инфо
Ознаке: HHO, Li-ion, Na-ion, батерије, обновљиви извори енергије