Претходно објављено на порталу Борба за истину, 9. 1. 2024.
Пише: Слободан Бојковић
Још нека тумачења
Свето писмо је вишеслојна књига, писана на више нивоа разумевања. Једним делом може се сматрати за историјску, и као таква се већим делом прихвата са дословним схватањем (мада треба имати на уму да званичну историју пишу победници). Са пажљивијим приступом открива се да је књига писана и коришћењем симбола, метафора и парабола; а са трећим, вишим погледом, коришћењем и језика мита. Зато бих на пар примера (а ово је први), указао да се са сваким новим читањем (а разликује се и разумевање у различитим животним добима), увек по нешто ново може сазнати.
Исцељење слепог Вартимеја у Јерихону и језик мита
Исус Навин (син Наве) је служитељ, војсковођа и вођа са благословом Мојсија. После четрдесетогодишњег лутања у пустињи води Јевреје у обећану земљу. На том путу, као препрека, стоји добро утврђени град Јерихон чије зидине падају после ритуалних обилазака више пута око града и дувања у рогове (назване јерихонске трубе), који производе разорне инфра и ултразвучне таласе...
Исус је грчки назив јеврејске речи Јошуа, са значењем помоћ Јахвеа или Спаситељ. Име Јошуа се често среће међу Јеврејима. Христос је грчка реч и значи Помазаник, а Месија јеврејска и значи исто.
Господ Исус Христос благим речима и вечном истином даје веру и наду у љубав, у живот. Речима истерује демоне, оживљава мртве; болесне лечи, а здраве подучава и храбри.
У свом познатом дијалогу у коме говори о стварању света делом и кроз мит, Сократов ученик Платон ( 428 – 348. пре Христа) највише времена посвећује Тимају (Тимеју). Наиме, Тимеј у свом имену носи појмове (и фреквенције) части, складности и хармоније, и као такав треба да веродостојно преноси сазнање…
У причи о исцељењу слепог Вартимеја видимо да се ради о сину (вар означава сина на хебрејском) Тимеја. (Да ли је Тимеј биолошки или духовни отац – у ком случају је и учитељ – остаје недоречено.) У случају Вартимеја који седи крај зидина Јерихона, знање разума које је од овога света је недовољно и не помаже му у невољама. Он је успео да изађе из града греха, али не може да се потпуно одвоји од њега. Вартимеј је слеп, ограниченог кретања и још под влашћу материје. Зато се вапајима обраћа Спаситељу и са вером у Њега одбацује са себе стару огреховљену хаљину (стара веровања која га спутавају, и која су пуна незнања), да би вером у Христа и Божју реч, у истинско знање, духовно и телесно прогледао (Марко 10, 46-52). Матеј и Лука говоре у јеванђељима само о телесном слепилу и чуду исцељења: – А пошто прогледају, слепи одлазе путем за Исусом!
На путу у Божје царство треба разбити окошталу, утврђену греховну структуру видљивог света, и одбацити је, да би се схватило телесном оку невидљиво и недокучиво. Зато јеванђелиста Марко користи симбол хаљине да нам то каже, а јеванђелиста Лука у (10, 30) то потврђује напоменом да слепац седи ван зидина разбојничког Јерихона? Јер Вартимеј је успео да се одвоји од извора греха, али духовно сам (телесно слеп), слаб, не може да превазиђе постојеће стање и упути се на, за њега, далеки пут у обећани град Јерусалим.
Јеванђелиста Марко истиче да слепац код Јерихона не губи наду, вапије за оздрављењем (не само тела већ и душе, С.Б.) и на позив Господа вољом и пре свега вером успева да одбаци стара веровања – стару хаљину; и безазлен, са јаком вером приступа Спаситељу и Месији. И вера га спасава!
Аутор: Слободан Бојковић
П. С. Мала дигресија
У језику мита Тимотеј је Божји поштовалац. Дакле, то је частан човек који тежи складу и ради за опште добро. Зато се и у двема посланицама апостол Павле обраћа свом љубљеном, духовном чеду, Тимотеју, и даје му савете за утемељење богослужења, вере и богољубља међу хришћанима
Имајући нека сазнања о језику мита, већ при првом читању Новог завета, наиласком на опис суђења Господу Исусу Христу код Понтија Пилата, био сам скептичан при тумачењу приказане слике суђења. Наиме, како вар на хебрејском значи син, а ава отац, тада Варава није разбојник већ духовно чедо неког свештеног лица, или син свештеника, па је вероватно и он свештеник. А ако у оригиналу Новог завета пише Варрава, тада је, према мом оскудном филолошком и теолошком знању, Варрава биолошки или духовни син учитеља Закона, што се практично своди на исто. И гледано из земаљског угла, логично је да заблудели свештеници на челу са првосвештеником Каифом и фарисеји желе да се ослободе утицаја радикалних учења Господа Исуса Христа. Смрћу Господа чувају своје позиције, а истовремено користе и од Понтија Пилата указану шансу да спасу Вараву, свог проповедника Мојсијеве вере, који је у борби против римских угњетавача окрвавио руке.
Ипак, о многим стварима и детаљима, за које не можемо добити задовољавајуће одговоре на постављена питања, боље је не размишљати и губити време, јер само уносе немир.